Vårkänslor!

Ja det var lite livat i hagen i söndags må ja säga. Tindra är brunstig och IQ är inte den som är den... Turturduvorna får vara isär i några dagar för säkerhets skull men det är dom inte så nöjda över.

IQ fick gå i skritten med Tindra i lördags och sen i söndags hoppade jag med Karin och Camilla. Red lite travcavalettis på böjt spår, studs på böjt spår, oxer med galoppbommar före och räcke + oxer på en åttvolt. Hoppade inte så många språng för jag tänkte höja upp lite på sista övningen så det blev en hel del skrittpauser. Avslutade iaf med att hoppa två varv på åttvolten när räcket låg på 1.30 och oxern 1.20. Det kändes helt okej, Jag backade inte och IQ skötte sig bra, inte helt 100 % men med tanke på all väntan så var det inte så oväntat.

Måndag: IQ blev skodd. For sen ut i skogen och tittade på renarna... Gick bra tills vi vände hemåt på jaktstigen för då var det omöjligt att skritta, fort som fan tyckte IQ att det skulle gå. Jag höll inte riktigt med, var inte ett underlag som lämpade sig för så mycket mer än skritt, men vid såna här tillfällen är det rätt värdelöst att rida med ponnyhack :P Hade inte så mycket att säga till om. Galopperade iaf när vi kom ut på den större vägen och följde vägen mot vattenverket en liten bit så han iaf fick röra på sig lite mer än bara 40 min rundan.

Tisdag: Hoppträning och idag var det inte djupharvat! Jippiee! Började med en markarbetsbana, travcavalettis, skänkelvikningar och volter utan stigbyglar. Sen tog vi det i galopp också. Han var inte riktigt mellan hand och skänkel, spände sig bara när jag begärde mera tryck och ville inte ta ordentligt stöd på bettet. Det resulterar i att jag breddar handen för mycket för att försöka komma åt honom mer, måste öva på att få upp och ihop handen.
Sen hoppade vi två linjer och la ihop det till en liten bana på 1.15-1.20. Han hoppade bättre och bättre igenom sprången men var lite för snabb i början och kliver mera över än hoppar. Mjuknade jag lite i handen innan hindret så tog han chansen direkt att dra iväg. Han var dock jätteduktig första gången vi hoppade ena linjen och överraskade positivt. Jag fick en blackout och tog tillbaka när jag borde gått på lite så vi låg på 5 ½ ist för 5 men då höll jag bara i och klämde om så IQ klev av jättestort. Det skulle han aldrig någonsin ha gjort för två år sedan men nu kan han bjuda till när jag klantar mig. Superkul verkligen! :) Sen fick jag skämmas lite när ja skulle ta om sista linjen på banan för han ryckte mig ur sadeln gång på gång och galopperade i sidled för att jag inte släppte iväg honom direkt. Väluppfostrad, njae..

Vågar inte lägga upp någon planering för den här veckan, har fortf mycket att göra på jobbet, men jag vet iaf att Alice ska skritta ut på torsdag och det är klubbtävling på lördag då vi ska rida 90 och 1.30.
Sen nästa vecka ska vi till veterinärstationen i vännäs.. Hoppas att det kommer gå bra.

Förraförra våren och ett bra exempel på min breddade hand.. Måste verkligen rida dressyr för en tränare snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0