Upp och ner

Ja det gick det på tävlingen som var i helgen.
I 1.10fredagen red jag dååligt, fick IQ att stanna på tredje hindret och det var helt mitt fel. Tog bort för mycket galopp, insåg att jag behövde klämma av honom men bromsade iaf.. Syns på filmen att IQ förväntar sig att vi ska hoppa av stort och inte klämma in ett till. 4 fel

1.20 lördagen, en tidshoppning, satsade jag lite mer men gör ändå nästan samma miss som dagen innan men nu blir det bara en rivning. Skärper till mig men förvirrar IQ sen så att han hoppar näst sista hindret i ren förskräckelse. 4 fel I

1.25 söndagen så rider jag äntligen och IQ är superfin! River dock två hinder, första är ett skiiitpet andra hade jag kunnat hålla i honom lite mer. 8 fel

måndagen fick han gå i skritten.

Tisdagen blev det en uteritt där jag försökte klämma in så mycket galopp det bara gick på det halvtaskiga underlaget som blivit nu. IQ var iaf i gasen och hade nog kunnat galoppera bra mycket mer.

Igår, onsdag, red jag ut med Maria och Sten som har flyttat till hippo för ett tag, superkul! Vi for till hamptjärnsbacken och körde fyra intervaller i backen i varje galopp. Båda två ville rejsa uppför och det fick dom göra sista två gångerna, men nästa gång får det nog bli någon vända till för IQ verkade inte ha någon träningsvärk idag. Det var iaf två glada och nöjda hästar men min häst var förstås tvungen att trampa sig på höger bak på ballarna med vänster bak... Blev ett mindre sår och en lite större reva men han ömmade ingenting iaf.

Torsdag, hade tänkt rida dressyr men jag har gått och blivit sjuk så det fick bli pessoalongen ist och det var ju ett tag sen. Kör mest övergångar när han går med den för då kan han inte komma undan på samma sätt som han försöker göra när man rider. Fokus ligger på att han ska gå med sänkt nacke och länga ut överlinjen och därför spänner jag aldrig in den hårt. Passar även på att använda ett mjukt rakt gummibett för det suger han tag i bra och det ligger stadigt i munnen. Kul att se honom jobba utan ryttare och det är bra för honom, dock är det inte superbra att gå på volt en längre tid men varierat är bäst. Han fick även gå i skritten ett bra tag med Tindra på kvällen.

Fredag: Då ska IQ få gå markarbete med Maria och jag ska domdera lite över dom ;) Blir nog en låång studs och cavalettis på volt.

Lördag: En lite lugnare uteritt, underlaget tillåter nog inte så mycket mer.

Söndag: Klubbtävling, 90 cm med Maria och sen 1.30 med mig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0